مسئول ثبت مناقصه
فردی است که از طرف دستگاه اجرایی (مناقصهگزار) فرآیند ثبت اطلاعات مناقصه و بارگذاری اسناد را در سامانه عهدهدار میباشد و معمولاً دبیر کمیسیون مناقصه بوده و میتواند به عنوان رابط دستگاه اجرایی با سامانه نیز معرفی میگردد.
اقدامات قابل انجام توسط مسئول ثبت مناقصه
- ثبت اطلاعات مناقصه و اسناد مربوط به آن
- معرفی اعضای کمیسیون بازگشایی مناقصه به ازای هریك از مناقصهها
- معرفی مسئول کمیته فنی/بازرگانی و اعضای این کمیته به ازای هر یك از مناقصهها
- ارسال اطلاعات مناقصه به مقام تشخیص جهت تایید و انتشار در سامانه با توجه به مهلت زمانی تعیین شده
- بارگذاری آگهی مربوط به هر مناقصه بعد از تایید آن توسط مقام تشخیص و فرا رسیدن زمان انتشار مناقصه در سامانه
- تایید آگهی بارگذاری شده برای مناقصه با استفاده از امضای الکترونیکی به منظور نمایش آگهی در صفحه اعلان عمومی و کارتابلهای مناقصهگران
- امکان ثبت اصلاحات مناقصه و ارسال به مقام تشخیص جهت تایید، در زمان مشخص
- امکان مشاهده و پیگیری فراخوانها در مراحل مختلف فرآیند برگزاری مناقصه از طریق کارتابل مربوطه
- امکان ثبت خلاصه قرارداد و ارسال آن به مقام تشخیص جهت تایید، امکان ویرایش قراردادهای بازگردانده شده توسط مقام تشخیص و ارسال مجدد آنها به مقام تشخیص
- امکان مشاهده و پیگیری قراردادها در مراحل مختلف انجام آن در سامانه
- ثبت الحاقیه قرارداد و…
مقام تشخیص
رئیس دستگاه مناقصهگزار یا نماینده وی (حسب مورد) میباشد که کلیه اختیارات و مسئولیتهای مندرج در قانون برگزاری مناقصات را بر عهده داشته و در ستاد وظیفه حضور و تصمیمگیری در جلسات کمیسیون مناقصه بعنوان یکی از اعضای کمیسیون مناقصه و مسئولیت تأیید ثبت و تغییرات اطلاعات فراخوان و اعلام نتایج مناقصه را درصورتیکه بعنوان “مقام تشخیص فرآیند” انتخاب شده باشد برعهده دارد.
اقدامات قابل انجام توسط مقام تشخیص
- اقدام جهت تایید فراخوانها به منظور انتشار در صفحه اصلی سامانه براساس مهلت زمانی تعیین شده یا ارجاع فراخوان به مسئول ثبت مناقصه جهت ویرایش و یا انصراف از انتشار مناقصه
- امکان مشاهده و پیگیری فراخوانها از طریق کارتابل مربوطه
- تایید اصلاح اطلاعات مناقصه در زمان مشخص
- بازگشایی پاکتها به ازای هریك از فراخوانها تایید یا عدم تایید پاکتها، تعیین نتیجه مناقصه (به عنوان یکی از اعضای کمیسیون مناقصه) و اعلام نتایج به مناقصهگران (به عنوان مقام تشخیص فرآیند)
- مشاهده و بررسی پاسخ برنده اول مناقصه در مهلت زمانی تعیین شده
- اعلام به برنده دوم مناقصه، در صورتیکه برای مناقصه برنده دوم مشخص شده باشد و در صورت عدم پذیرش یا پاسخگویی برنده اول، در مهلت زمانی تعیین شده
- ویرایش و ثبت قرارداد، ارسال قرارداد جهت ویرایش به مسئول ثبت فراخوان، تایید و ارسال قرارداد به منظور امضای مناقصهگر برنده و تایید و امضای قرارداد
- امکان مشاهده و پیگیری قراردادها در مراحل مختلف انجام آن در سیستم
- تایید اسناد در فرآیند مناقصه توسط گواهی امضای الکترونیکی
- امکان تجدید مناقصه در کارتابل اصلاحات مقام تشخیص فرایند و با امضا اعضای کمیسیون
- امکان لغو مناقصه در کارتابل اصلاحات مقام تشخیص فرایند و با امضا اعضای کمیسیون
انباردار
فردی است در دستگاه مناقصهگزار که کالاهای ارسالی از سوی مناقصهگر را جهت ورود به انبار، در سامانه دریافت و تایید مینماید.
اقدامات قابل انجام توسط انباردار
- اقدام جهت مشاهده فرآیند اجرای قراردادها و تایید دریافت کالاها
- امکان مشاهده و پیگیری اجرای قراردادها در مراحل مختلف انجام آن در سیستم
مسئول کمیته فنی/بازرگانی
کمیته فنی/ بازرگانی کمیتهای است با حداقل سه عضو خبره فنی/ بازرگانی صلاحیتدار که از سوی مقام مجاز دستگاه مناقصهگزار انتخاب میشود و ارزیابی کیفی و فنی بازرگانی پیشنهادها و سایر وظایف مقرر در قانون برگزاری مناقصات را برعهده میگیرد. وظیفه مسئول کمیته فنی/بازرگانی در “ستاد” ثبت تغییرات اعضای کمیته فنی/بازرگانی و درج نتایج ارزیابی کیفی و فنی/بازرگانی یا در صورت لزوم درج نتایج بررسی قیمتها و تجزیه وکنترل مبانی آن و ارسال نتایج به کمیسیون مناقصه میباشد.
اقدامات قابل انجام توسط مسئول کمیته فنی/بازرگانی
- اقدام جهت ارزیابی فنی/بازرگانی پاکت ب مناقصهگران در مناقصههای دو مرحلهای
- اقدام جهت ارزیابی قیمتهای پیشنهادی مناقصهگران در صورت نیاز
- تغییر اعضای کمیته فنی/بازرگانی در صورت نیاز
- بررسی مناقصههای ارسالی از کمیسیون و جوابگویی به آنها در مهلت مقرر
- امکان مشاهده و پیگیری فراخوانها در مراحل مختلف فرآیند برگزاری مناقصه از طریق کارتابل مربوطه
صاحب امضای سوم
در برخی از دستگاههای دولتی بر طبق اساسنامه سازمان برای امضای قراردادهای رسمی با شرایط خاص نیاز به تایید بیش از یك مسئول وجود دارد. در این نوع سازمانها پس از مشخص شدن برنده مناقصه و در هنگام عقد قرارداد، صاحب امضای سوم پس از تایید و امضای قرارداد توسط مقام تشخیص فرایند برای نهایی شدن قرارداد آن را تایید و امضا مینماید.
اقدامات قابل انجام توسط صاحب امضای سوم
- اقدام جهت مشاهده و تایید و امضای قرارداد در جهت نهایی شدن قرارداد بین طرفین مناقصهگزار و مناقصهگر
- امکان مشاهده و پیگیری قراردادها در مراحل مختلف انجام آن در سیستم
مسئول فنی
مسئول فنی دستگاه مناقصهگزار و یا واحدی که مناقصه به درخواست وی برگزار میشود یکی از اعضای کمیسیون مناقصه میباشد که وظیفه حضور و تصمیمگیری در جلسات کمیسیون مناقصه و کلیه اختیارات و مسئولیتهای مندرج در قانون برگزاری مناقصات را بر عهده دارد.
اقدامات قابل انجام توسط مسئول فنی
- حضور و تصمیمگیری در مناقصه مربوط به خود
مناقصهگر
شخصی حقیقی یا حقوقی دارای مجوز قانونی (حسب مورد) که در “ستاد” ثبتنام نموده و کالا، خدمات یا اموال غیرمنقول خود را جهت فروش به دستگاههای اجرایی (خریدار/ مناقصهگزار) ارائه میکند.
اقدامات قابل انجام توسط مناقصهگر
- ثبتنام مناقصهگر
- مراجعه به سامانه، بررسی مناقصههای انتشار یافته و انتخاب مناقصههای مورد نظر
- امکان مشاهده تصویر آگهی بارگذاری شده توسط دستگاه مناقصهگزار
- خرید و دانلود اسناد مناقصه
- اقدام به شرکت در مناقصه
- ارسال پاکتهای پیشنهاد
- پذیرش/ عدم پذیرش برنده بودن
- تایید / عدم تایید قرارداد
- اجرای قرارداد
- تایید اسناد / اطلاعات در فرآیند مناقصه توسط امضای الکترونیکی