همایش معارفه سامانه ستاد

به گزارش روابط عمومی آموزشگاه فنی و حرفه ای متخصصان عصر تجارت و دانش، نشست آموزشی در حوزه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و طراحی نقش‌های سامانه ستاد با حضور مدیران و معاونین صندوق کارآفرینی امید من جمله آقای مهندس دوست‌محمدی، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ در محل آن سازمان محترم توسط مشاور و مدرس آموزشگاه متخصصان عصر تجارت و دانش، مهندس رضا کنشلو برگزار گردید.
در این نشست آموزشی، روش‌های استفاده از سامانه برخط ستاد و نیز قوانین و مقررات مربوط به تدارکات الکترونیکی دولت در طول فرآیند تدارکات بررسی و آموزش داده شد.

همچنین، نقش‌ها و مسئولیت‌های مختلف در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بررسی و طراحی شدند.
با برگزاری این جلسات آموزشی و طراحی نقش‌ها در سامانه برخط ستاد، کاربران این پلتفرم الکترونیکی می‌توانند بهترین استفاده را از این پلتفرم نمایند و کارایی بیشتری در فرآیند تدارکات دولتی داشته باشند.

مدیریت فرآیند تدارکات به عنوان یکی از فرآیندهای زنجیره تأمین با هدف کسب کالا یا خدمات مورد نیاز با کمترین هزینه و در بهترین شرایط زمانی، مکانی، کمی و کیفی جایگاه ویژه‌ای در مدیریت کسب و کار دارد. در یک نگاه کلی، فرآیند تدارکات از مرحله شناسایی نیازمندی‌ها تا دریافت خدمات یا کالای خریداری شده برای رفع نیازمندی را شامل می‌شود. به دلیل ارتباطی که بین این فرآیند و دیگر فرآیندهای زنجیره تأمین وجود دارد، هرگونه بهبود در آن می‌تواند بر عملکرد کسب و کار و حتی کل زنجیره تأثیر بگذارد. در هر فرآیند تدارکات سه جزء اصلی وجود دارد که عبارت است از خریدار، فروشنده و موجودیت مورد معامله که هر یک از آنها دارای ویژگی‌هایی هستند و به نحوی در تصمیمات ظاهر می‌شوند.

اینترنت فرصت‌های بسیاری را برای بهبود فعالیت‌های زنجیره تأمین به خصوص در حوزه تدارک فراهم کرده است. یکی از این زمینه‌های نوظهور، تدارکات الکترونیکی است. استفاده از اینترنت برای انجام فرآیندهای تأمین و تدارکات را تدارکات الکترونیکی می‌نامند. با استفاده از راه‌حل‌های ارایه شده در زمینه تدارکات الکترونیکی می توان فعالیت‌های تدارک را در طول زنجیره یکپارچه کرد. تدارکات الکترونیکی با استفاده از تکنولوژی اینترنت فعالیت خرید و تأمین را در سازمان‌ها مکانیزه می‌کند. با توجه به این که بسیاری از سازمان‏ها درصدد کاهش هزینه‌های ستادی و مدیریتی خود بوده و علاقمند به مدیریت جریان نقدی به نحو مطلوب‌تری هستند، سیستم‌های تدارکات الکترونیکی می‏توانند به عنوان یک ابزار کارا و مؤثر در این زمینه مطرح شوند. تدارکات تهیه و خرید اقلام و تجهیزات مورد نیاز است و می‌تواند موارد انتخاب تأمین‌کننده، ثبت و بررسی نیازها و درخواست‌های خرید، تأیید سفارشات، پردازش سفارش خرید، اقدام برای به اجرا گذاردن سفارش‏ها، هماهنگی پرداخت قیمت اقلام، بارگیری و دریافت اقلام را شامل شود. در واقع تدارکات الکترونیکی انجام امور یادشده، از طریق اینترنت است.

طبق هماهنگی‌های انجام شده مابین آموزشگاه متخصصان عصر تجارت و دانش و صندوق کارآفرینی امید، در آینده جلسات آموزشی تکمیلی در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در زیرسامانه‌های خرید جزئی و متوسط، مناقصه و مزایده برای تمامی کاربران این سامانه در استان تهران و ۳۱ شهرستان در سراسر ایران برگزار خواهد شد. این جلسات آموزشی با هدف افزایش دانش و توانمندی کاربران در حوزه استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و بهبود فرآیندهای تدارکات دولتی الکترونیکی در کشور می‌باشد. برگزاری مناقصه و مزایده نیز به منظور جذب بیشتر کاربران و توسعه کاربری سامانه و همچنین کاهش هزینه‌های تدارکات برای دولت و حفظ شفافیت در فرآیند تدارکات انجام می‌شود.
 
آموزشگاه متخصصان عصر تجارت و دانش دوره‌های آموزشی و مهارتی بصورت تخصصی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، در زیر سامانه های زیر برگزار می نماید.
جهت آشنایی بیشتر با دوره‌های مذکور این لینک را مشاهده فرمایید.