قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان در سال ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و از سال ۱۴۰۱ به اجرا درآمده است. هدف اصلی این قانون، کاهش تکالیف چندگانه مودیان و شفافسازی اطلاعات مالیاتی آنان با یکپارچه کردن اطلاعات مالیاتی مودیان است.
قبل از اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، هر مؤدی تکالیف متعددی در قبال سازمان امور مالیاتی داشت که شامل ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، صورت معاملات فصلی و اظهارنامه عملکرد بود. اما طبق قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، در آینده نزدیک هر مودی تنها باید اطلاعات درآمدی (صورتحساب های فروش) خود را، پس از فروش به خریدار، با فاصله محدودی به سامانه مودیان ارسال کند. صورتحساب فروش باید در قالب استانداردی به نام «صورتحساب الکترونیکی» به سامانه مودیان ارسال شود.
در نتیجه، با اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، تکالیف مودیان به کلی تغییر کرده و با یکپارچه کردن اطلاعات مالیاتی، شفافیت و سهولت در پیگیری امور مالیاتی تضمین میشود.
صورتحسابهای فروشی که توسط مودیان با فاصلهی زمانی کوتاه پس از فروش به خریداران ارسال میشود، در قسمت کارپوشه مودیان سامانه مؤدیان جمعآوری و نگهداری میشود. با توجه به این که خریداران نیز صورتحسابهای خرید خود را در بخش کارپوشه خود ثبت میکنند و صورتحسابهای الکترونیکی را تایید میکنند، سامانه مودیان قادر است عملکرد مالی و مالیات ارزش افزوده مودیان را بر اساس صورتحسابهای خرید و فروششان محاسبه کند.
بر اساس قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، مودیان موظف هستند تنها صورتحسابهای فروش خود را به سامانه مودیان ارسال کنند. همچنین برای برخورداری از اعتبار مالیاتی خریدهای خود، مودیان باید از فروشندگانی خرید کنند که عضو سامانه مؤدیان هستند و صورتحسابهای خود را به سامانه مؤدیان و کارپوشه خریدار ارسال میکنند.
از تاریخ مهر ماه سال ۱۴۰۱، مودیان بر اساس گروههای مشخص شده به صورت فراخوانی، به کاربری سامانه مؤدیان دعوت میشوند. از ابتدای آبان ماه ۱۴۰۱، شرکتهای عضو بورس و فرابورس به عنوان اولین گروه در این فراخوان شرکت کردهاند و شرکتهای دولتی از دی ماه ۱۴۰۱ فراخوانی شدهاند. با شروع فروردین ماه ۱۴۰۲، تمامی مؤدیان حقوقی ملزم به ارسال صورتحسابهای فروش به سامانه مؤدیان شدهاند. گفته میشود تا پایان سال ۱۴۰۲، تمامی مؤدیان موظف به عضویت در سامانه مودیان و ارسال صورتحسابهای الکترونیکی خواهند بود.
طبق قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، اگر مودی به ارسال صورتحسابهای الکترونیکی اقدام نکرده باشد، مشمول جرایم قانونی خواهد بود. برای آگاهی از جزئیات جرایم قانونی پیشنهاد میکنیم نکات مربوطه را مطالعه کنید.
هر مودی جهت اتصال به سامانه مؤدیان و ارسال صورتحسابهای فروش خود، میتواند از خدمات شرکتهای TSP معتمد بهرهمند شود و یا به صورت Self-TSP، صورتحسابهای خود را به صورت خود ارسال نماید. گفتنی است که صورتحسابهایی که به واسطه Self-TSP ارسال میشوند، باید حتماً حاوی امضای دیجیتال مودی و اطلاعات حساب مودی باشند.