از ابتدای سال ۱۴۰۲ همه شرکتها (مؤدیان حقوقی) موظف به اتصال به سامانه مؤدیان و ارسال صورتحسابهای الکترونیکی به آن شدهاند. اگر میخواهید بدانید انجام این کار چقدر ضروری است و به عنوان مؤدی باید چه کنید، ادامه این مطلب را بخوانید.
طبق قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، کلیه مؤدیان از ابتدای سال ۱۴۰۲ باید صورتحساب های فروش خود را به سامانه مؤدیان ارسال کنند. اگر میخواهید بیشتر درباره صورتحسابهای الکترونیکی و سامانه مؤدیان مالیاتی بدانید اینجا را بخوانید.
ماده ۲۲ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، جریمههای مربوط به تکالیف مؤدیان در خصوص این قانون را تعیین میکند. در ادامه این ماده را بررسی میکنیم:
ماده ۲۲ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان:
الف ـ عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ده درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال، هر یک که بیشتر باشد.
بخش (الف) این قانون میگوید هر مؤدی در صورتی که برای یک فروش خود، صورتحساب الکترونیکی صادر نکند مشمول جریمه ۱۰ درصدی از مبلغ فروش خواهد شد. صدور صورتحساب الکترونیکی طبق قانون، به معنی ایجاد صورتحساب استاندارد و تولید شماره مالیاتی ۲۲ رقمی آن طبق قواعد است. بنابراین اگر شما کالا یاخدمتی را به خریداری فروختهاید، قانونا باید در زمان محدودی، از طریق خدمات شرکت TSP(معتمد) یا با نرم افزارهای داخلی خودتان به صورت Self-TSP صورتحساب الکترونیکی را تولید و شماره مالیاتی آن را ایجاد کنید.
توجه: این قسمت از قانون اشاره به ارسال به سامانه مؤدیان ندارد، بلکه اقدام برای تولید صورتحساب الکترونیکی استاندارد را شامل میشود.
ب ـ عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ده درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، یا بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیتهای مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیاتهای مستقیم در همان سال مالی.
بخش (ب) این قانون اشاره دارد که هر مؤدی ملزم است در سامانه مؤدیان عضو شده، شماره حافظه مالیاتیاش را از کارپوشه دریافت نماید و با استفاده از این شماره، اقدام به صدور منظم صورتحسابهای الکترونیکی برای کلیه فروش های خود بنماید. بعلاوه ملزم است که شماره حافظه مالیاتی را تنها برای استفاده خودش مصرف نماید. این به این معنی است که اگر مؤدی فاقد شماره حافظه مالیاتی باشد، یا حتی بعضی از فروشهای خود را در سامانه اعلام نکند، مشمول جریمه ۱۰ درصدی برای فروش های اعلام نشده خواهد بود.
توجه: این قسمت از قانون اشاره به ارائه صورتحسابهای فروش به شرکت معتمد ندارد بلکه صراحتاً در مورد ارسال به سامانه صحبت میکند. پس اگر شما صورتحسابهای فروش خود را به شرکت معتمد تحویل دهید ولی به هر دلیلی در شرکت معتمد تبدیل به صورتحساب الکترونیکی استاندارد با شماره مالیاتی ۲۲ رقمی نشود، شما قانوناً مشمول این جریمه میشوید.
ت ـ عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب، معادل دو درصد (۲%) مبلغ صورتحسابهای مذکور یا معادل بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال هر یک که بیشتر باشد.
بخش (ت) این قانون میگوید اگر فروشنده از ارائه صورتحساب چاپی قالب صورتحساب الکترونیکی(شامل شماره مالیاتی ۲۲ رقمی) به خریدار خودداری کند، مشمول جریمه ۲ درصدی خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، لازم است در زمان فروش، صورتحساب الکترونیکی استاندارد با شماره ۲۲ رقمی تشکیل شود.
در ادامه بخشی از ماده ۲۵ قانون پایانههای فروشگاهی را میخوانیم:
ماده ۲۵ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان:
پس از انقضای مواعد (مهلتها) مذکور در ماده (۳) این قانون، صورتحساب هایی که در سامانه مودیان ثبت نشده باشد، معتبر نبوده و قابل استناد در مراجع دادرسی مالیاتی نخواهد بود.
بخش بالا از این قانون بیان میکند که برای اینکه خریدار بتواند از اعتبار ارزش افزوده صورتحسابی استفاده کند، باید آن صورتحساب در موعد مشخص شده توسط سازمان، توسط فروشنده به سامانه مؤدیان ارسال شده باشد. شما به عنوان فروشنده، برای پیشگیری از بروز مشکل برای خریدارانتان باید به موقع صورتحساب فروش خود را به سامانه ارسال نمایید.